Logo

Kennissessie Informatiebeheer bij Bestuurlijke Samenwerking

Bitmagasin DigitalBevaring

Maandag 27 juni 2022, 13:00 uur, Provinciehuis Utrecht

Samenwerken.  Dat is iets wat iedere overheidsorganisatie doet. Wie naar de paragraaf Verbonden Partijen in de gemeentelijke of provinciale begroting kijkt ziet een veelvoud aan samenwerkingsvormen. Er zijn gemeenschappelijke regelingen, stichtingen, verenigingen, coöperaties, N.V.’s etc. Daarnaast werken overheidsorganisaties op meer informele manier samen, via convenanten, dienstverleningsovereenkomsten of ‘gewoon zoals het gaat’. Al deze samenwerkingsvormen leveren uitdagingen op het gebied van het informatiebeheer. Nu de Wet gemeenschappelijke regelingen wijzigt per 1 juli a.s. (en veel GR-teksten aangepast moeten worden), is het een goed moment de verschillende samenwerkingsvormen en de uitdagingen in het informatiebeheer eens onder de loep te nemen.

Daarom organiseren het RHCVV en andere Utrechtse archiefdiensten en de Interbestuurlijk toezichthouder Informatiebeheer van de provincie Utrecht samen een kennissessie over dit onderwerp. Langs vier thema’s worden ervaringen uitgewisseld, goede voorbeelden gedeeld en van fouten geleerd. De bijeenkomst is bedoeld voor ambtenaren die, op welke manier dan ook, betrokken zijn bij bestuurlijke samenwerking: juristen, informatiemanagers, regievoerders, informatiebeheerders, toezichthouders. Werkzaam bij een Utrechtse gemeente, gemeenschappelijke regeling, waterschap, provincie of een private samenwerking van Utrechtse overheden. Bereid om vragen, kennis en ervaringen te delen.

 

De bijeenkomst is bedoeld voor ambtenaren werkzaam bij een gemeente, waterschap, gemeenschappelijke regeling, provincie of private samenwerkingsvormen van Utrechtse overheden gevestigd in de provincie Utrecht. Aanmelden kan via: https://www.razu.nl/Aanmelden-bijeenkomst-27juni2022

Bij aanmelding rekenen we op uw komst! Mocht er toch onverhoopt een reden zijn waardoor u toch niet kunt deelnemen, laat ons dat dan tijdig weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Programma
12:30 – 13:00 Ontvangst en registratie

13:00 – 13:45 Informatiebeheer bij Bestuurlijke Samenwerking: vertrekpunt
• Opening (Irmgard Broos, provincie Utrecht)
• De complexiteit van samenwerken en de eenvoud van informatiebeheer. (Erika Hokke, Regionaal Archief Zuid-Utrecht)
• Verandering van de Wet gemeenschappelijke regelingen: mogelijkheden voor informatiebeheer? (Jan Kippers, provincie Utrecht)
• Aan al het moois komt een eind: het beëindigen van een samenwerking. (Maxim ter Hedde, KokxDeVoogd)

13:50-14:40 Tafelgesprekken (ronde 1):

14:50 – 15:40 Tafelgesprekken (ronde 2):

16:00 – 17:00 Borrel


De Tafels

Tafel 1: Een samenwerking aangaan: wat te regelen rondom informatiebeheer?
Het goed inrichten van informatiebeheer bij een bestuurlijke samenwerking blijkt niet altijd eenvoudig. De recent gepubliceerde Handreiking Inrichting Informatie- en archiefbeheer bij Samenwerkingsverbanden van LOPAI en KVAN geeft verschillende modellen, checklists en voorbeelden. Aan deze tafel bespreken we de toepasbaarheid van deze voorbeelden aan de hand van casussen. Vragen die de revue passeren zijn: ‘welk model in welke situatie’, ‘zijn de modellen bruikbaar’, ‘wat kunnen we gezamenlijk aanpakken’ en ‘welke handreikingen zijn er nog nodig’? In het tafelgesprek is voldoende gelegenheid om vragen te stellen en eigen casussen naar voren te brengen.

Tafel 2: Samenwerkingsverbanden benaderen vanuit gezamenlijkheid.
Vanuit gemeente, provincie of waterschap wordt regelmatig een samenwerkingsverband aangegaan waarin taken worden gemandateerd aan dat samenwerkingsverband. De betreffende overheidsorganisatie blijft dan uiteindelijk verantwoordelijk voor de informatie. Dat geldt dan niet alleen voor informatiebeheer, maar kan bijvoorbeeld ook voor privacygegevens gelden. En hoe zorgen de samenwerkingsverbanden en gemeenten dat informatie veilig wordt uitgewisseld zodat geen datalekken ontstaan? In dit tafelgesprek gaan we kijken hoe de drie pijlers: AVG, informatiebeveiliging en informatiebeheer in gezamenlijkheid benaderd en gemonitord kunnen worden. Waar zitten de dwarsverbanden? Uw vragen, suggesties en opmerkingen zijn welkom!

Tafel 3: Het beëindigen van een samenwerking: wat te regelen rondom informatiebeheer?
Het afwikkelen van een samenwerking verloopt niet altijd goed op het gebied van informatie- en archiefbeheer. Vooral als er bij het aangaan van het samenwerkingsverband geen duidelijke afspraken gemaakt zijn hierover. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt besproken wat er geregeld dient te worden om de samenwerking tot een goed einde te brengen op informatie- en archiefgebied. De ervaringen laten zien dat er meer te regelen is dan te bedenken waar de (digitale) dossiers bewaard moeten gaan worden. De gespreksleiders zijn benieuwd naar uw voorbeelden en denken graag mee over de vraagstukken die daarbij een rol spelen.

Tafel 4: Private samenwerking en lichtvoetige samenwerking
De paragraaf Verbonden Partijen in een begroting laat zien dat er verschillende soorten samenwerking zijn en niet alleen in de vorm van gemeenschappelijke regelingen. Stichtingen in het sociaal domein, een NV voor stadsherstel of voor regionale ontwikkeling, het bestuursconvenant U10 van verschillende gemeenten, een geprivatiseerd museum met in het beheer een overheidscollectie. Kortom, een woud van privaatrechtelijke en lichtvoetige samenwerkingsvormen, met een veel vragen ten aanzien van het informatiebeheer. Een onderwerp dat de laatste tijd meer voor het voetlicht lijkt te komen. Wat zijn de issues? Wat te regelen? Is een lichtvoetig samenwerking per definitie schimmig en een private organisatie buiten beeld? Wat is de reikwijdte van de Archiefwet bij deze samenwerkingen? Voldoende stof voor discussie en ruimte voor het bespreken van vraagstukken uit uw dagelijkse praktijk.

Praktische informatie
Datum: Maandag 27 juni 2022, 13:00-16:00 uur (inloop vanaf 12:30 uur, aansluitend borrel tot 17:00 uur)

Locatie: Huis voor de Provincie, Archimedeslaan 6, Utrecht

Studiezaal Weesp gesloten op Tweede Pinksterdag

Maandag 6 juni (Tweede Pinksterdag)) is onze studiezaal in Weesp gesloten. Woensdag 8 juni kun je weer terecht op onze studiezaal in Weesp.

Laatste oproep: Coronacollectie

1,5 jaar geleden vierde Martine haar verjaardag op de schaatsbaan. Coronaproof deelde ze traktaties uit met een visnetje.
Hoewel corona nog niet is verdwenen, lijkt deze tijd alweer achter ons. Het is daarom tijd om onze coronacollectie af te sluiten. Dus doen we een laatste oproep: heb jij net zoals Martine spullen, foto’s of films die over corona gaan en wil je dat deze worden opgenomen in onze collectie? Stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Zo stellen we de geschiedenis veilig en kunnen onderzoekers zich over 10, 50 of 100 jaar beter verdiepen in deze bijzondere periode.

 Afbeelding: RHCVV, Coronacollectie, beschrijving: Foto van Martine Dannenberg, gemaakt door partner Wim.

Afbeelding: RHCVV, Coronacollectie, beschrijving: Foto van Martine Dannenberg, gemaakt door partner Wim.

Studiezaal gesloten op Hemelvaartsdag

Donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) en vrijdag 27 mei zijn wij gesloten. Volgende week kun je weer bij ons terecht op onze studiezalen in Weesp en Breukelen.

Archiefstukken straks digitaal raadpleegbaar

Vanaf woensdag 18 mei laten wij delen van ons archief digitaliseren. Zo blijft het beter geconserveerd voor de komende generaties. Deze archiefstukken kun je straks digitaal raadplegen vanuit huis. Door te digitaliseren vergroten we de toegankelijkheid voor een breed publiek.

Tijdens het digitaliseren zijn de stukken niet raadpleegbaar op onze studiezalen. We streven ernaar om de archieven in het najaar weer ter inzage te kunnen geven. Zodra de archieven weer beschikbaar zijn, brengen we je op de hoogte via onze website en sociale media. Na digitalisering kun je de archieven weer raadplegen op onze studiezalen en op termijn ook op onze website.

resolutieboek oostveen open bruggen1
Resolutieboek van de geërfden van Oostveen. (RHCVV, Toegang 1033   Gerecht Oostveen, 1639-1811, inventarisnummer 1).

Lijst afwezige archieven wegens digitalisering

Naam archief

Toegang

Inventarisnummers

Oud-rechterlijk archief gerecht Abcoude-Proostdij (Proostdijgerecht) 1573-1811.

0838

37 t/m 77

Oud-rechterlijk archief hooggerecht van de Proosdijlanden, 1596-1798

0815

1766 t/m 1775

Oud-rechterlijk archief gerecht Oudhuizen, 1569-1811

0818

1658 t/m 1669

Oud-rechterlijk Waverveen

0808

2192 t/m 2210

Oud-rechterlijk Demmerik

0831

517 t/m 526

Oud-rechterlijk (Uithoorn) Blokland Kromme Mijdrecht

0812

2011 en 2012

Oud-rechterlijk Vinkeveen

0811

2034 t/m 2042

Oud-rechterlijk archief gerecht Mijdrecht 1605-1811

0822

1521 t/m 1559

Notarissen te Abcoude 1896-1905

1051

1 t/m 12

Stad Weesp 1355-1795

GAW028-01

1 t/m 43 en 288

Gerecht Oostveen 1639-1811

1033

1 t/m 34, 61-64

Gerecht Oostbroek en De Bilt 1655-1810

0995

1 t/m 31

Gerecht Westbroek 1625-1813

1047

1 t/m 292, 295 t/m 384

Gerecht Breukelen-Nijenrode 1569-1811

1002

1 t/m 637

Gerecht Breukeleveen 1628-1811

1016

1 t/m 852

Gerechten Laag Nieuwkoop 1667-1811

1008

1 t/m 638

Gerechten Loenen 1595-1811

1007

1 t/m 114

Geboorteakten Maartensdijk 1901-1916

1201

216

Topografisch-historische atlas 

GAWTOP

8 en 356 t/m 364

Collectie gemeentemuseum

GAW143

46, 48, 49, 54, 57, 58, 60, 67, 68, 71, 72, 80, 85, 90, 93, 96, 97, 99, 100, 112, 113, 114, 125, 127, 135, 138, 148, 155, 158, 159, 165, 167, 173, 174, 175, 179, 180, 181, 191, 192, 193, 489, 575, 582, 714, 727, 2054, 2107, 3445, 3446, 3447

Collectie aanwinsten Weesp

GAW131

87