Logo

Regionale informatiebijeenkomst e-depot 14 oktober

Regionale informatiebijeenkomst e-depot 14 oktober 2015

Archief Eemland, Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen, Streekarchief Gooien Vechtstreek en Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht nodigen u uit voor een informatiebijeenkomst over e-depots, op:

Woensdag 14 oktober 2015 (13.30u-17.00u; inloop 13.00u) in het Eemhuis, Eemplein 73 te Amersfoort

De overheid heeft de ambitie om in 2017 al haar diensten aan burgers en bedrijven digitaal aan te bieden. Daarnaast biedt de overgang naar volledig digitaal werken kansen om de ‘open overheid’ te bevorderen en vormt dit een randvoorwaarde voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Maar hoe zorgt u ervoor dat met de snelle technologische ontwikkelingen digitale informatie duurzaam toegankelijk blijft, conform de Archiefwet? Hoe voorkomt u dat cruciale informatie verloren gaat en dit negatieve gevolgen heeft voor de verantwoording aan de burger en de gemeenteraad en voor het toekomstige cultureel erfgoed?

Vaak wordt als antwoord op deze vragen het ‘e-depot’ genoemd, een bewaarplaats voor het duurzaam bewaren en toegankelijk houden van digitale informatie. Maar wat is een e-depot nou precies? Hoe verschilt het van bestaande en in gebruik zijnde informatiesystemen? Voor welke keuzes staat een gemeente die op een e-depot moet aansluiten? Wat vraagt de Archiefwet en wat is de rol van de archivaris en archiefinstelling? En – niet onbelangrijk – wat gaat het kosten? Tijdens de informatiebijeenkomst komen deze vragen aan bod en worden beantwoord.

Programma

13.00 – 13.30:   Inloop

13.30 – 13.40:    Welkom door Lucas Bolsius, burgemeester Amersfoort,

13.40 – 14.00:    Opening en Inleiding door Marc Witteman, burgemeester Stichtse Vecht,

14.00 – 14.30:    Het belang van de duurzame toegankelijkheid van digitale overheidsinformatie Maria Wiebosch-Steeman, ambassadeur archiefinnovatie Vereniging Nederlandse Gemeenten,

14.30 – 14.45:    Pauze met koffie/thee

14.45 – 15.30:    De kansen en uitdagingen van digitaal informatiebeheer Maarten Schenk, kwartiermaker bundeling DIV/DIM Gemeente Den Haag,

15.30 – 16.00:    Voorstel voor een gezamenlijk onderzoeksproject voor aansluiting op een e-depot Vincent Robijn, gemeentearchivaris Archief Eemland,                 

16.00 – 17.00:    Borrel en mogelijkheid tot rondleiding Eemhuis

Het realiseren van een duurzame voorziening voor digitale overheidsinformatie is een kostbare zaak. In infrastructurele zin, maar ook op het gebied van deskundigheid, organisatie en beheer. Het vraagt dan ook om een bundeling van kracht en kennis. Deze gezamenlijke informatiebijeenkomst is het eerste resultaat van de strategische samenwerking tussen de archiefinstellingen.

Deelname aan de informatiebijeenkomst is op uitnodiging en specifiek bedoeld voor gemeentelijke bestuurders en managers.

Aanmelden voor 5 oktober 2015 via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. informatiebijeenkomst.