Logo

Ervaring opdoen bij het RHCVV

'Mijn naam is Rik Kooper en in de zomer van 2020 ben ik afgestudeerd als docent geschiedenis. Toen ik aan het solliciteren was voor vacatures als docent kwam mij de stage bij het RHCVV/Gemeente De Ronde Venen op het pad. Hier kon ik aan de slag kon met het ontwikkelen van een educatief programma. Ik besloot hierop te solliciteren om meer ervaring op te doen. Na een positief gesprek begon ik oktober 2020 aan een werkervaringsplek bij het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen en de Gemeente De Ronde Venen.

Als docent geschiedenis kwam ik bij het RHCVV om creatieve lesprogramma’s te maken over verschillende onderwerpen en meer te leren over erfgoed. Het eerste project waar ik aan begon was het ontwerpen en organiseren van een interactieve rondleiding over de Tweede Wereldoorlog voor basisschoolleerlingen uit de gemeente De Ronde Venen bij het Poldermuseum in Waverveen. Hier kon je namelijk de tentoonstelling 75 Jaar Vrijheid bezoeken. Helaas gingen de rondleidingen niet door vanwege de striktere maatregelen die getroffen werden in verband met Corona. In plaats daarvan hebben we een leuke vlog gemaakt waar we Jan Compier, de eigenaar van het Poldermuseum, interviewde en ik een rondleiding gaf door de tentoonstelling. De vlog kun je onderaan deze pagina bekijken. Naast deze vlog heb ik een klein lesprogramma voorbereid waar de leerlingen aan de hand van SchoolTV fragmenten een eigen tijdlijn over de Tweede Wereldoorlog gingen maken.

Daarnaast begon ik in oktober voor De Ronde Venen in samenwerking met het RHCVV met het organiseren van een fototentoonstelling ter herdenking en viering van 75 jaar vrijheid. Voor deze tentoonstelling hebben we circa 60 foto’s uit WOII uitgezocht en in verschillende thema’s opgedeeld, zoals het dagelijks leven in de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding. Van deze foto’s hebben wij een mooie expositie gemaakt en tentoongesteld in de Dorpskerk van Abcoude.

Daarnaast heb ik meegeholpen aan het ontwerpen van een informatiebord voor het voormalig Slot van Abcoude, deze staat nu op de locatie waar het voormalige slot stond. Op dit bord staat een korte geschiedenis van het slot, wat er nu nog van te zien is én een afbeelding van hoe het er ooit uit heeft gezien aan de hand van een 3D reconstructie.

Ook heb ik gewerkt aan het maken van een aantal lessen voor middelbare scholieren die wij in de toekomst gaan uitvoeren. Het doel van deze lessen is om gezamenlijk met de scholieren een tentoonstelling te creëren. De scholieren krijgen een selectie van een aantal primaire bronnen, die ik in het archief heb opgezocht. Zij kiezen welke van deze bronnen het best het verhaal van WOII vertellen. Van de selectie die zij maken worden replica's gemaakt die in vitrines gepresenteerd worden als een echte tentoonstelling. Ik heb veel tijd doorgebracht in de archieven om de juiste bronnen voor deze lessen te vinden. Hier beleefde ik veel plezier aan. Ik kwam allerlei interessante bronnen tegen. Zoals een brief gedateerd 24 oktober 1940 van de NSDAP. Deze brief was gericht aan boekhandels en uitgeverijen met een lijst van verboden boeken. Daaraan was een mededeling toegevoegd dat deze boeken uit het assortiment verwijderd moesten worden. Deze boeken zouden namelijk het Groot-Duitse rijk in diskrediet brengen. Het interessante en leuke aan het doorkijken van al deze dossiers was dat ik echt een beeld kreeg van wat er in de regio tijdens de Tweede Wereldoorlog allemaal gebeurde en speelde. Dit vond ik dan ook wel een van de leukste en leerzaamste projecten waar ik aan gewerkt heb.

Terugkijkend heb ik geleerd wat voor verschillende mogelijkheden er bij een regionaal archief zoals het RHCVV liggen. Zo kun je natuurlijk een archief gebruiken als een informatiebron, maar ook als een inspiratiebron en vervult het veel meer functies dan ik in eerste instantie had gedacht. Hiervoor besefte ik mij nooit hoeveel educatief materiaal er in archieven te vinden is. Als docent ben je altijd op zoek naar de juiste bronnen voor je lessen, informatie die prikkelt en hoe een bepaald onderwerp attractief over te brengen. Het archief is hiervoor een schat aan informatie en brengt je op nieuwe ideeën. Daarnaast zag ik wat het belang is van mensen informeren over historische plekken en gebeurtenissen in hun regio en op wat voor manieren je dit allemaal kunt doen. Al met al was het een zeer leerzame leerwerkplek en een zeer aangename ervaring.'

Foto-Rik-4

Foto: Rik Kooper in één van de depots van het RHCVV.


De vlog die Rik maakte in het Poldermuseum